Kontakt Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 36 10
e-mail: wfins@umk.pl

Feniks - Środy Naukowe

Zdjęcie ilustracyjne

Naukowe środy w Instytucie Psychologii

 

Nadlatuje Feniks! W każdą środę o godzinie 14.00 w Instytucie Psychologii UMK (aula 105) odbędą się spotkania w ramach Naukowych Śród.

19.11.2025 – prof. Ferdinando Fornara, dr Oriana Mosca (Uniwersytet w Cagliari)

Involving people in urban regeneration programs and Nature-Based Solutions: some findings from EU-funded research projects

We present here environmental psychology research lines related to urban regeneration interventions and Nature-Based Solutions (NBS). In particular, the focus is on research projects funded at the EU level – such as Coevolvers and Tersicore – whose scale level varies from the national level (i.e., a survey study involving residents in eight EU nations) to specific urban areas (e.g., a University campus or an urban square). The studies included in these projects aimed at verifying the role of socio-psychological predictors related to group and/or place belongingness – such as social norms, group and/or place identity, place attachment, place emotions – as predictors of pro-environmental intentions, e.g. to support NBS or to care for local community spaces. The main outcomes are shown and commented within a theoretical perspective which promotes the direct involvement of citizens and place users. 

 

26.11.2025 – dr Andrzej Zykubek (Katedra Kognitywistyki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)

Tytuł: TBA

Opis: TBA

 

03.12.2025 – dr Małgorzata Gut (Instytut Psychologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)

Czy granie w komputerową grę matematyczną wywołuje zmiany neuroplastyczne u dzieci z ryzykiem dyskalkulii?

Podczas wystąpienia zostaną przedstawione wyniki badań nad rezultatami treningów poznawczych z grą komputerową opartą na relacji między liczbami i przestrzenią „Kalkulilo” u dzieci z ryzykiem dyskalkulii. Część uczestników grała w wspomnianą grę, część w grę kontrolną (identyczną jak „Kalkulilo”, ale bez liczb), zaś pozostali nie grali w żadną z tych gier. Przed i po treningu z grą wykonano badanie struktury i organizacji funkcjonalnej mózgu. W skanerze fMRI dzieci wykonywały zadanie eksperymentalne związane z porządkowaniem liczb oraz zadanie kontrolne, w trakcie których mierzono aktywację mózgu. Wyniki nie wykazały wpływu treningu z „Kalkulilo” na poprawność w zadaniu eksperymentalnym, ale wzrosła ona w grupie grającej w grę kontrolną. Wzorzec aktywacji mózgu ujawnił zmiany aktywacji po treningu z „Kalkulilo” w korze skroniowej, potylicznej i ciemieniowej. Natomiast efekt treningu z grą kontrolną był widoczny w korze ciemieniowej. Ponadto, zaobserwowano wpływ „Kalkulilo” na grubość kory ciemieniowej. Prezentację tych wyników zakończą wstępne próby ich interpretacji i dyskusji o skuteczności gier oraz transferu wytrenowanych umiejętności do nietrenowanych.

 

10.12.2025 – dr hab. Magdalena Mateja (prof. UMK) (Instytut Badań Informacji i Komunikacji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)

Nie taki diabeł straszny, jak go (w telewizji) malują? Dehumanizacja jako narzędzie dyskredytacji przeciwnika politycznego na przykładzie Donalda Tuska

Badaczka analizuje wizerunek Donalda Tuska w "Wiadomościach" TVP1 (2021-2022), wskazując na stosowanie przez nadawcę publicznego strategii dehumanizacji. Badania jakościowe pozwoliły zidentyfikować techniki dyskredytacji lidera opozycji, takie jak: animalizacja (przedstawianie polityka w roli zwierzyny łownej) i demonizacja (wzbudzanie skojarzeń z potworami). Kierunek skojarzeń został wyznaczony za pomocą symbolu celownika (focusa) i czerwonego obrysu sylwetki. Badaczka dowodzi, że dehumanizacja przeciwnika politycznego zagraża jednostce i demokracji, co ilustrują wcześniejsze zabójstwa polityczne i realne zagrożenie dla bezpieczeństwa Donalda Tuska (grudzień 2022 r.). Krytyce poddano media publiczne za stosowanie technik charakterystycznych dla brukowców, zamiast rzetelnego i pluralistycznego przekazu.

 

17.12.2025 – prof. Beata Przyborowska (Instytut Nauk Pedagogicznych, UMK), prof. Krzysztof Rubacha (Instytut Nauk Pedagogicznych, UMK), prof. Hanna Solarczyk (Uniwersytecki Ośrodek Wsparcia i Rozwoju Osobistego, UMK), mgr inż. Jakub Wojtasik (Ośrodek Analiz Statystycznych, UMK)

Od pasji do wypalenia. Raport z badania pracowników UMK

Wykład będzie prezentował wyniki przesiewowego badania wypalenia zawodowego pracowników i pracowniczek UMK w Toruniu, wykonanego w 2025 roku przez Uniwersytecki Ośrodek Wsparcia i Rozwoju Osobistego w UMK przy współpracy z badaczami z Instytutu Nauk Pedagogicznych UMK oraz Ośrodka Analiz Statystycznych naszej uczelni. Dokonamy analizy poziomów zjawiska wypalenia zawodowego w różnych grupach pracowniczych. Interpretacja zdiagnozowanych stanów rzeczy jednak znacznie wykroczy poza uzyskane dane. Umieścimy je bowiem w kontekście dobrostanu oraz teorii pasji i presji pasji, uzyskując głębszy wgląd zarówno zagrożenia jak i korzyści wynikające z różnych poziomów zaangażowania się w codzienną pracę. Pokażemy także możliwości bardziej zaawansowanego, pod względem naukowym, badania interakcji między pasją a wypaleniem zawodowym przy użyciu narzędzi do pomiaru pasji i presji pasji, które powstają w Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

pozostałe wiadomości